Eldre og digital læring

Vi hører stadig at eldre sliter med å følge med på den digitale utviklingen. Hvordan løser vi dette? Hvordan sikrer vi at alle er med på den digitale utviklingen?

For å sikre at flere kan være en del av den digitale utviklingen, holder det ikke å kjøre stadig flere kurs for eldre om pc, telefon og andre verktøy. Vi må å se på hva, som skiller eldre fra andre brukere. Hva skal til for at de følger seg tryggere digitalt?

Lunner Frivilligsentral kjører nå et prosjekt, vi kaller Digital Hverdag. Her ser vi på hvordan eldre forholder seg til digitale verktøy og hvordan de lærer. Hva skiller egentlig eldre fra yngre, når det gjelder digital læring? For å finne ut av dette har vi kjørt en enkel spørreundersøkelse blant våre frivillige og deltagere. Vi har også diskutert funnene i spørreundersøkelsen med mange av deltagerne i etterkant. Basert på funnene, ønsker vi å kjøre opplæring i de temaene hvor gruppen, har behov for mer kompetanse. 

I  undersøkelsen fant vi blant annet følgende data:

  • Det er mange eldre som har veldig god kontroll på digitale verktøy (30%)
  • 70% opplever usikkerhet og at de har hull i sin kompetanse. Av disse er det bare et lite mindretall som mangler grunnleggende kompetanse på digitale verktøy (5% av de som var med på undersøkelsen) 
  • Digitale verktøy er et sjelden tema i praten mellom jevnaldrende. Bare 19% snakket med ektefeller, samboer, partner og bare 13% snakket med venner om dette 
  • Bare 7% av de spurte stilte spørsmål til spesialister og leverandører
  • De fleste bruker barn (65%) eller barnebarn (23%) til å fikse digitale problemer

Grunnen til at jevnaldrende ikke benyttes ved digitale problemer, er at de tror at alle andre også har samme kompetanse nivå, som dem selv. 80% antar vennene kan like mye eller mindre enn dem selv - ergo er det lite hjelp å hente her. De vil gjerne har hjelp av noen som er veldig gode på digitale verktøy. Det finnes en oppfatning om at bare veldig unge, eller folk som er har jobbet veldig mye med IT, kan hjelpe til. De vil heller ikke bry leverandører og spesialister med sine spørsmål. De føler at de kan for lite til å spørre.

Basert på våre funn, ønsker vi nå å fokusere den digitale kompetansehevingen på hvordan man egentlig lærer digitale verktøy. Hvordan øker egentlig yngre personer sin kompetanse? Hvordan snakker man med andre, om digitale spørsmål? Hvor kan man få hjelp? Hva kan man forvente av hjelp, fra spesialister og leverandører? 

Vi kommer til å kjøre korte temamøter om spesifikke løsninger og verktøy, for å få i gang dialogen mellom deltagerne. Vi ønsker da å fjerne fokuset fra; vi spesialistene lærer deg alt, til hvordan finner du selv ut hvordan dette virker, ved hjelp av andre løsninger, jevnaldrende og leverandører. For å sikre at alle har noen å snakke med, arrangerer vi også Digital Cafe, hvor man kan komme og snakke med andre eldre, om digitale utfordringer og i felleskap finne løsningen. 

En forutsetning for å kunne kjøre opplæring og Digital Cafe er selvfølgelig smittesikkerhet. Vi har derfor hatt pause i disse tiltakene siden 10. mars. Vi håper å komme tilbake til høsten. 

Om undersøkelsen: Vi har spurt 70 eldre personer i Lunner Kommune. Dataene er samlet inn på frivilligsentralens arrangementer 28. januar - 4. februar 2020. De spurte er over 60 år med hovedtyngde over 70 år. Tilnærmet like mange kvinner og menn har besvart undersøkelsen. 




2024 © Lunner Frivilligsentraler